вторник, 31 май 2011 г.

КАК Д А СЕ СПРАВИМ С ГНЕВА?

 
Писмо:  Аз съм ужасно гневлив човек. Много приятели са ми го казвали директно, но аз не зная как да се справя с гневливостта си. Съзнавам, че много неща руша по този начин.

                Гневът  води до много ужасни последици, но едва ли някога сме се замисляли как да се справим с гнева,а още по-малко как да обучим деца  си да владеят гнева си. Една от причините е, че на гнева отдавна вече не се гледа  с  лошо око. Повечето хора смятат, че  гневът е нещо нормално и че  трябва  спонтанно  да се отреагира. Днешното агресивното изкуство е в синхрон с това схващане. Но на практика се оказва, че нещата не стоят точно така. В психологическият тренинг на големите международни компании, особено място заема проблемът със справянето с гнева. Гневливият човек е много голяма заплаха за един колектив, за една фирма.        .
                Как да посрещнем чуждия гняв? Съществува една най-сигурна защита  - да замълчим . Може да сме виновни, но може видимо и да нямаме вина, т.е срещу нас е един пренасочен гняв. Гневящият се човек е  обиден на някой друг или нашата ситуация му напомня на някоя друга и той отреагира гнева си  върху нас.  Нека се опитаме да замълчим дотогава, докато другият не наруши мълчанието. През този период в него  започва борба на мотиви и противомотиви, но с мълчанието  си ние  му позволяваме да види ситуацията не абстрактно, но “тук и сега”. От друга страна, даваме простор и на съвестта му.  Ето какво ми разказваше една моя приятелка :”Бях млад шофьор и почти не можех да паркирам. Карах най-обикновена кола. Наложи ми се да паркирам по една тясна уличка в центъра на София, но докато се мъчих да паркирам, отсреща се зададоха два огромни  джипа, които започнаха да ме притесняват с клаксоните си. Аз се притесних още повече. Излязох от колата и помолих едни момчета да ми  паркират колата  ,но те отказаха. От  втория джип се показа една млада жена, която беше стъпила на степенката   на колата и високомерно се провикна:”Абе ти, имаш ли книжка?”Отговорих:”Имам”Тя иронично ме попита “Ами да дойда да ти паркирам колата?”Тогава аз й отговорих:”Точно за това ще ви помоля” Когато тя дойде да ми паркира колата нямаше и следа от високомерие, дори  леко беше притеснена и гузна.Възмути се съчувствено , че никой от мъжете наоколо не дойдоха да ми помогне. Тръгвайки си, приятелски ми махна с ръка”
                Без коментар ще оставя ситуацията ,  но  всеки може да си представи продължението на случката,ако моята приятелка не се беше смирила пред гнева и високомерието на тази жена. От своята практика обаче знам, че това е една твърде успешна ,  и социално адекватна реакция.
                Какво тя беше направила?  Изчака мълчаливо, смири се пред чуждия гняв, без да има усещането, че се унижава, беше искрена в молбата си. И обърна ситуацията в своя полза. Едва ли някой  би  си помислил ,че жената от джипа беше победителка.
                Има и една друга закономерност: гневливият човек най-често среща в своя път гневливи  и зли хора. Ние сме като камъни в Божията река на живота –срещаме други груби и ъгловати камъни, удряме се, блъскаме се в тях, докато не бъдем изгладени. Може би всеки един от нас с удоволствие е събирал  гладки и красиви  камъчета в морската плитчина.
                Жалко, че днес няма кой да учи децата на безгневие. В училище учителите крещят, в къщи родителите продължават. Не рядко децата са  свидетели на това как ние с думи и  жестове се заканваме на своите противници, дори в тяхно отсъствие. Политици и публични лица  се държат арогантно, размахвайки ръце и крака. А изкуството да владееш гнева си започва от овладяването на мимиките и жестовете.
                Източните религии, в частност източните бойни изкуства , предлагат многобройни техники  за справяне с  противника, а също така  с напора на собствените ни емоции.Но този път не променя личността, не я прави по-хармонична, по–цялостна, не я променя глъбинно. Прави я просто по-прагматична.
                Да се справиш със собствения си гняв и с гнева на другия се изисква  великодушие и снизходителност. В никакъв случай не високомерна снизходителност, а разбираща снизходителност. Ако успееш да се справиш с обидата и оскърблението  на момента, то ти влизаш в едно тайнство , в един парадокс, който моментално те извежда на една много по-висока позиция. В чисто прагматичен план ти отиваш в печеливша позиция, а в духовен  - очистваш душата си от злобата, завистта ,отмъщението. И до сега в някои краища на страната съществува израза “Аз добре го умих!”, когато някой се хвали, че безпощадно е ругал някого.
                За днешният човек гневът е някакво  естествено състояние, от което той  дори не винаги иска да се освободи.  Не рядко, обаче, той  чувства гнева като някакъв вътрешен мъчител. В този смисъл  борбата с гнева е победа над естеството, над природата, над ужасяващите обстоятелства, които често ни връхлитат.Кой е врагът на гнева? Кротостта. Това качество дори не можем да го разпознаем и идентифицираме. Във “Властелинът  на пръстените” има такъв втори план, който ,макар и не докрай , младите хора го разпознават като автентично чувство. За нас  кротостта е синоним на малодушие, овчедушие, примиреност, слабост. А кротостта е качество, което ни извежда от  безпомощността и страха, от суеверните представи и ни поставя в позицията на автономност , независимост и вътрешна свобода. В позиция на победители.
,



Няма коментари:

Публикуване на коментар