От текста на о. Иустин Попович http://pravoslavie.domainbg.com/rus/07/preobrazenije/justinp.html става ясно защо верността към учението на Църквата не е просто противопоставяне, не е просто каприз или приумица. Учението на Църквата за Таворската светлина, освен знанието за пътя на обожението на човека, в най-максимална степен разкрива знанието за сътворения космос – отношението между материя и енергия.Знанието на св. отци от 4 век за тварното битие, за космоса в максимална степен се приближава до съвременните достижения на физиката и науката за космоса. И в този контекст ясно можем да разберем отклонението на Западната църква, т. е че противниците на св. Григорий Палама са имали не Богооткровено знание, а просто човешко мъдруване. Повечето от отците, говорейки за Преображението, утвърждават, че природата на светлината, която апостолите видели на планината е божествена и нетварна. Така свидетелстват тримата кападокийци (св. Василий Велики, св. Григорий Назиански, св. Григорий Нисийски), св. Иоан Златоуст, св. Лъв I Велики, св. Максим Изповедник, св. Иоан Дамаскин, св. Симеон Нови Богослов. През ХIV в. се разразява спор по този въпрос между св. Григорий Палама, архиепископ на Солун, и противостоящите му мислители Варлаам и Акиндин. Почти целият спор са върти около въпроса дали светлината на Преображението е тварна или нетварна
Св. Григорий Палама обръща внимание, че не Христос се променя на планината, Преображението Му не е явление, което е ограничено от времето и пространството. Изменението става в съзнанието на апостолите, получили способност да видят, да възприемат своя учител такъв, какъвто Той е – сияещ с вечната светлина на Своето Божество. Светлината на Преображение не започва и не свършва, тя не е ограничена от пространството и не е възприемаема чувствено, макар и тогава да е гледана с телесните очи...
“В Своето Преображение Спасителят е открил Божия план за материята, Божественото предназначение на материята: да бъде обиталище на царството Божие...
Преображението е изменение на цялото човешко тяло в светлина; всичко се разтапя в светлина, и се разлива , и прелива, и се претворява.Като че ли Иисусовото тяло е изтъкато от същия материал, от който и светлината. Видно е, че материята е цялата съставена от светлина, от светлинни зърна, от светлинни атоми. Съдейки от Преображението на Спасителят, материята всъщност се състои от светлина, и се свежда до светлината, като към своя прасъщност и праприрода.” Препод. Юстин Попович. /тълкувание на Евангелие от Матея 17, 1-13/
Св. Григорий Палама обръща внимание, че не Христос се променя на планината, Преображението Му не е явление, което е ограничено от времето и пространството. Изменението става в съзнанието на апостолите, получили способност да видят, да възприемат своя учител такъв, какъвто Той е – сияещ с вечната светлина на Своето Божество. Светлината на Преображение не започва и не свършва, тя не е ограничена от пространството и не е възприемаема чувствено, макар и тогава да е гледана с телесните очи...
“В Своето Преображение Спасителят е открил Божия план за материята, Божественото предназначение на материята: да бъде обиталище на царството Божие...
Преображението е изменение на цялото човешко тяло в светлина; всичко се разтапя в светлина, и се разлива , и прелива, и се претворява.Като че ли Иисусовото тяло е изтъкато от същия материал, от който и светлината. Видно е, че материята е цялата съставена от светлина, от светлинни зърна, от светлинни атоми. Съдейки от Преображението на Спасителят, материята всъщност се състои от светлина, и се свежда до светлината, като към своя прасъщност и праприрода.” Препод. Юстин Попович. /тълкувание на Евангелие от Матея 17, 1-13/
Няма коментари:
Публикуване на коментар