„Рязко се е увеличило числото на хората, които изпитват отвращение към всяко служение и считат за проклятие служението към когото и да било. Това са болни души - непонасящи както себе си ,така и другите, които са товар както за държавата, така и за човечеството. Техният недъг се състои в това, че са забравили, че земята е поприще на служението. Синът Божий не заяви Своите права, но уми нозете на Своите ученици, а съвременните пациенти страдат от треска за първенство.Синът Божий посочи не присъщното за Него достойнство, а показа единствено Своето служение; а те единственото, което знаят, е всячески да изтъкват правата си. Синът Божий не се стремеше към власт, но когато се опитаха да го издигнат за цар, Той се оттегли в пустинята, а всички останали омрачават и отегчават дните на земното си съществуване с неумерена власт към старшинство.Днес борба за превъзходство над другите водят не само великите, но и малките.Около правата за човека са се вкупчили не само разсъдителните, но и глупавите. Така и едните и другите се изравняват в безумието.”св. Николай Велимирович
петък, 23 декември 2011 г.
„Рязко се е увеличило числото на хората, които изпитват отвращение към всяко служение и считат за проклятие служението към когото и да било. Това са болни души - непонасящи както себе си ,така и другите, които са товар както за държавата, така и за човечеството. Техният недъг се състои в това, че са забравили, че земята е поприще на служението. Синът Божий не заяви Своите права, но уми нозете на Своите ученици, а съвременните пациенти страдат от треска за първенство.Синът Божий посочи не присъщното за Него достойнство, а показа единствено Своето служение; а те единственото, което знаят, е всячески да изтъкват правата си. Синът Божий не се стремеше към власт, но когато се опитаха да го издигнат за цар, Той се оттегли в пустинята, а всички останали омрачават и отегчават дните на земното си съществуване с неумерена власт към старшинство.Днес борба за превъзходство над другите водят не само великите, но и малките.Около правата за човека са се вкупчили не само разсъдителните, но и глупавите. Така и едните и другите се изравняват в безумието.”св. Николай Велимирович
Проста алюзия към отминали скандали, към объркани души и духовна подмяна
Тези дни си пуснах края на филма „Списъкът на Шиндлер”, когато спасените му подаряваха пръстен, на който е инкрустиран стих от Талмуда:”Този, който спаси един живот, спасява целия свят.” Те му благодаряха за спасените 1100 души, но той плачеше неутешимо. Обърна се и видя колата, която ако е продал е могъл да спаси още 10 души. После извади златната игла от ревера си и каза:”Можех да спася още един човек, но не го направих...”, и плачеше още по-неутешимо. Кой тича по-бързо? Нека молим Христа със сълзи на очи да ни даде отсрочка!
„Малко са в нашето общество млади хора, които биха могли дори един единствен ден да преживеят без низки и отвратителни помисли.Малко са и старците, чиито ежедневни думи са напълнени с мъдрост. Малко са жените, чиито мисли са изцяло насочени да бъдат верни на мъжа си и да се грижат за децата.Малко са благотворителите, чиито намерения са чужди на тщеславието. Малко са писателите и хората на изкуството, чиито душевни пориви не са отровени от мания за величие.
Една от главните причини за бедите и смутовете на този малък европейски континент се явява двойния морал: един за частния, а друг за обществения живот. „ св. Николай Велимирович
„Не убивай обезоръжения враг. Нахрани и облечи пленените, не отмъщавай на децата за греховете на родителите, не допускай с принуда някой да си смени вярата, пусни на свобода нестроеваците, не посягай на честта на жената – това е военният морал на истинските хора и на великите християнски пълководци.” Св. Николай Велимирович
Сръбски войници се хранят заедно с пленени български войници на Солунския фронт, Първа световна война (1914-1918) |
За връзкарството
Из житието на свети Йоан Милостиви
Дивният патриарх Йоан имаше племенник на име Георги. Веднъж в града един кръчмар го оскърби. Момъкът страдаше тежко и чувството му бе двояко – общественото различие между него и оскърбителя беше твърде голямо, - той бе близък роднина на патриарха, а онзи - от ниско потекло.Затова Георги отиде на среща при Светейшия, със сълзи на очи му разкри смущението на сърцето си и се оплака от оскърбителя.
Като видя душевните терзания на момъка, патриархът, желайки да го утеши и подкрепи, възкликна:
- Но как е посмял да си отвори устата и да оскърби любимия ми племеник? Благословен Господ! Ще го науча аз него! Така ще му дам да разбере, че цяла Александрия ще се разтърси!
Племеникът се смая от тези думи и се успокои.
- Възлюбено мое чедо – продължи патриархът – ако наистина искаш да бъдеш и да се наричаш мой племеник, готви се не само за оскърбления, но и, ще ти кажа нещо повече, за бичуване.Истинското благородство не се състои в плът и кръв, а в душевна добродетел.
После повика началника на всички градски питейни заведения и му заповяда занапред при събиране на данъци да не взема нито пари, нито пожертвувания за Църквата от кръчмаря, който е оскърбил племенника му. Всички се удивиха на невижданото и нечувано беззлобие на мъжа и посрещнаха с удивления вестта за въздаянието, което наистина разтърси цяла Александрия.
„ Защо мъдрите деца на тоя век не тръбят за своите богатства? По две причини: за да не повикат мошениците и грабителите, и за да не предизвикат завистта на жлъчните хора.»
Виждали сме как християни искат да имат богатство , лукс, слава, власт, и как известни хора дори не забелязват своята известност, слава и богатство. По този повод св. Николай Сръбски казва:” Опитът свидетелства, че някои първи по чест, на земята, хора остават първи по чест и пред Бога.Имало е царе, които са угодили на Бога от своя престол, и такива - лишени от всяка власт, които до края на живота си са прогневявали Бога. Имало е богати, които със своята благотворителност и вяра са се спасили, и бедни, които заради своята злоба и неверие са били осъдени.Имало и образовани хора, които са пазили вярата и добродетелите, и неграмотни, които са отхвърлили и едното и другото.
Абонамент за:
Публикации (Atom)