четвъртък, 1 декември 2011 г.

Ако искаш децата ти да са интелигентни, чети им приказки

Ако искаш децата ти да са интелигентни, чети им приказки. Ако искаш да са още по-интелигентни, чети им повече приказки - Албърт Айнщайн

Да обичаш, означава да си уязвим

         

            Много хора, за да не бъдат разочаровани, са твърде предпазливи в приятелството или съзират  в приближаването на другия някаква корист или изгода, или просто се държат дистанцирано, за да не бъдат наранени. И ако случайно между двама души възникне конфликт или недоразумение, то най-често  единият/ а понякога и двамата/ стигат до разумния и логичен извод:” Видя ли, че сбърка като се довери! Никога повече не се доверявай!” 
            Ето част от разсъжденията на К. Луис ,авторът на „Нарния”, върху тази тема:”
            „Няма човек на земята, който е по-склонен да откликне на тази предпазлива максима от мен.Аз съм същество, което поставя  безопастността на първо място. От всички аргументи срещу любовта никой не допада на моята натура повече от:” Внимавай! Това може да ти причини страдание.”
            На натурата и на темперамента ми – да , но не и на съвестта ми. Когато откликвам на този апел, сякаш съм на хиляди километри от Христос. Ако изобщо съм сигурен в нещо, то е, че Неговото учение няма за цел да затвърди вроденото ми предпочитание към сигурни инвестиции и ограничена отговорност. Съмнявам се дали има нещо в мен, което по-малко да Му харесва. Пък и кой ли би могъл да  обича Бога с това „благоразумно” основание - че при Него, така да се каже, сигурността е по-голяма. И изобщо кой би посочил това като една от причините за своята обич? Бихте ли си избрали жена или приятел  в този дух?Ако щете , бихте ли си избрали така дори куче?За да си прави такива сметки, човек трябва да обитава някакъв свят напълно чужд на любовта/ на всеки вид любов/...
            Дори ако беше сигурно, че застраховането срещу разбити сърца е най-висшата ни мъдрост, Самият Бог показва ли ни нещо подобно? Очевидно не. Христос стигна дотам, че накрая извика :”Защо Си Ме оставил?”...
            Сигурни инвестиции няма. Да обичаш, означава да си уязвим...Единственото място освен Рая, където можем да сме напълно  защитени от смутовете и заплахите на любовта, е Ада.”
          

Из Патерика

 
            Разказваха за Иоан, ученик на авва Павел, че имал голямо послушание. На едно място имало гробище и там живеела хиена.Старецът знаел ,че там расте  див лук, и казал на Иоан да отиде и да донесе.         
            -  А какво да правя с хиената, авва?  - попитал го Иоан.
            Старецът казал на шега:
            - Ако те нападне, вържи я и  я донеси тук.
            Вечерта братът отишъл на гробището. И хиената го нападнала.  Той се хвърлил да я хване, както му бил казал старецът. Хиената побягнала, а Йоан  тичал след нея и викал:
-         Моят авва ми нареди да те вържа!
            Накрая я хванал и я вързал. Междувременно старецът започнал да се безпокои,седял край килията и чакал Иоан. Изведнъж вижда: Иоан иде и влачи вързаната хиена. Старецът се смаял, но за да смири  ученика, и го  ударил и рекъл:
-         Не стига, че сам си лош, ами си ми довлякъл тук това лошо псе!
И с тези думи отвързал хиената и я пуснал.

ЗЛАТОСТРУЙ

 
От извора на цар Симеоновия
"Златоструй" - Златоустови мисли


Изворът на Цар Симеоновия, 3латоструй е литературното творчество на св. Йоан Златоуст. Този светец чиито св. мощи почиват във Ватиканския събор е Рим е признат от целия християнски свят на Запад и на Изток за светило на света, учител на Вселената, вдъхновител на пълководците, стълб и опора на Християнството. Писанията му са заели хиляди страници в прочутата многотомна Патрология на Мин. Мислите на св. Йоан Златоуст се цитират от почти всички известни философи, живели след него до ден днешен.

Св. Йоан е роден около 347 год. в гр. Антиохия. Баща му, Секунд заема висока длъжност в императорската войска. Това обяснява войнския дух, с който са обвеяни писанията на сина му. И неслучайно Юстиниан Велики залага в темелите на своето управление и победи мислите на св. Йоан. На него подражава и славният между царете Симеон I, цар на българите. Той лично съставя в началото на Х в. сборника Златоструй, който съдържа подбрани Златоустови мисли. На тези златни мисли Великият Симеон основал силата, властта и победите си, поради което времето му е наречено Златният век на Симеон. До нас е достигнало само предисловието към Златоструя, написано от самия Симеон:
Откакто благоверният цар Симеон изучи всички стари и нови книги, вътрешния и външния смисъл на Свещеното писание, нравите и обичаите на всички учители и мъдростта на целия разум на блажения Йоан Златоуст, той се учуди на ораторското му изкуство и от благодатта на Светия Дух. И понеже бе навикнал да чете всичките му книги, той избра от произведенията му всички слова и ги нареди в една книга, която нарече Златоструй.

            1. Тъй като ние всякога желаем да бъдем в радост, мислим си, че всякога се намираме в печал. Всъщност, ако се утвърдим в добродетелите, то нищо вече не ще ни опечалява и непрестанно ще имаме неизказана утеха. Вярно е, че много труд се изисква, за да се утвърдим в добродетелността, но затова пък това произвежда толкова много вътрешни удоволствия, че с никакви думи не може да бъде изразено.
            Удоволствията от здравето, богатството и славата ще се окажат нищожни, ако ги сравним с тези вътрешни удоволствия, които са най-приятни. А тези удоволствия са безукорността на съвестта и добрата надежда. За да се уверим в това достатъчно е да попитаме престарял човек, като му припомним за разкошните пирове и славата, от които се е услаждал и в същото време му припомним и добрите дела, които е вършил и
върши и ще видим, че като му напомняме първите той се срамува, а като му напомняме последните той се възхищава и ликува.

            2. Най-почитаното и славно нещо в една армия е знамето него целуват, пред него благоговеят и под него умират. Знамето на ония, които се сражават в редиците на добродетелта е Кръстът. Той е в основата на всички блага и само чрез него се извършва всичко, което ни е нужно. Както в една армия знамето се носи най-напред, така и в нашия живот Кръстът трябва да предшествува всичките ни дела, за да се увенчаят те с победа. Ако винаги помниш за Кръста, никога не ще бъдеш роб на нито един човек. Това ще е още
повече така, ако външното изобразяване на Кръста бъде предшествувано от сърдечно разположение и пълна вяра. Тогава нито едно зло не ще може да се приближи до теб, като вижда този меч, от който е било уязвено и получило смъртоносна рана. Ако ние с трепет гледаме на местата, където наказват престъпниците, то представи си как се ужасява дяволът като вижда оръжието, с което Христос му е нанесъл смъртоносна рана и е разрушил цялата му сила. Кръстът е лекувал смъртоносно болни, обезвреждал е отровата и е побеждавал всяко зло.

            3. Който принуждава и заплашва отвращава. А който предоставя свобода на слушателя, по-бързо привлича. Ако свойството на самото благо не те подбужда да се стремиш към него, то ти не си достоен и да го получиш, тъй като не ще знаеш цената му.



Едно само е ужасно, и това е грехът

‘‘Едно само е ужасно, и това е грехът. Всичко останало е басня; ще ми споменеш за коварства, или за лицемерие, или за измами, за злочестия, за обвинения, за изгубване на имение, за изгнание, за най-остри мечове, за море, дори за борба с цялата вселена. Каквото и да са всички тия неприятности, те са кратковременни, съществуват за смъртното тяло, но не вредят на бодрия дух.’‘
‘‘Нека нищо случайно не те смущава! Не викай тогова или оногова! Не тичай подир сянка, защото човешката помощ е сянка. Иисуса, Комуто служиш, Иисуса викай непрестанно!’‘ /из писмата на св. Йоан Златоуст до дякониса Олимпиада/

Не бързайте да осъждате!

“Братя мои и чеда, не бързайте да осъждате. Защото много пъти виждаме греха на съгрешаващия, а тайното му покаяние не знаем. ” /Св. Йоан Милостиви/

Григорий Цамблак - Пространно житие на Стефан Дечански

http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=450&WorkID=15756&Level=1

Коментар:
Житието е малко дълго, но който има възможност да го прочете. Прекрасно е! Това е синът на св. крал Стефан Милутин, чиито моши се намират в храма "Св. Неделя". Това е уникална история за това как се понася клевета, безчестие, несправедлив...ост, как Божията благодат всичко възпълва, заради търпението и смирението. Защо това житие не се учи в училишата? Може би всеки родител трябва в съкратен вариант да го преразкаже на децата си. Аз познавам една майка, която води детето си при св. Крал, когато то е огорчено от несправедливото поведение на баща си. И той винаги помирява!Вижте повече